مهم ترین نکات در نگهداری و پرستاری از افراد پیر و سالمند

مهم ترین نکات در نگهداری و مراقبت از افراد پیر و سالمند

نیازهای افراد سالمند تنها با دارو و درمان برطرف نمی شود. حمایت شما یا یک فرد متخصص به سالمندان کمک می کند تا احساس انزوا و افسردگی نداشته باشند. اگر شما به افراد سالمند احساس یک زندگی اجتماعی بدهید آنها قدرتمند و پر انرژی می شوند.

چرا مراقبت از سالمندان اهمیت پیدا کرده است؟


افزایش سن افراد را با مشکلات سلامتی مواجه میکند که قبلا وجود نداشته اند. سیستم های بینایی و شنوایی ضعیف میشوند. در برخی موراد افراد دچار مشکلات عصبی می شوند. توانایی انجام فعالیت های روزانه کاهش می یابد. و افراد مجبور به انجام کارهایی می شوند که صرفا باعث حفظ سلامتی و تندرستی می شود.

نگهداری و مراقبت از شخص سالمند


نگهداری و مراقبت از شخص سالمنددر ادامه مطلب نکاتی در خصوص نگهداری و مراقبت از افراد پیر و سالمند آورده شده است.

به داروهای آنها دقت کنید.

به داروهای آنها دقت کنید.دقت کنید که داروهایشان را به درستی تهیه می کنند. دارو های افراد سالمند باید به درستی تهیه شوند و در صورت تمام شدن مجددا جایگزین شوند. اگر از دارو های مختلفی استفاده می کنند بهتر است یک جعبه قرص با برچسب های روز های هفته و ساعت مصرف داشته باشند. داشتن یک جعبه قرص با این ویژگی ها میتواند نحوه مصرف داروها را راحت تر کند. همچنین در صورتی که داروی جدیدی برای افراد سالمند تجویز میشود حتما با پزشک یا دارو ساز درباره عوارض جانبی احتمالی یا تداخلات دارویی مشورت کنید.

پرستاری مسئولیت‌پذیر و باتجربه استخدام کنید.

پرستاری مسئولیت‌پذیر و باتجربه استخدام کنید.شاید بهتر باشد یک پرستار یا سرایدار استخدام کنید. پرستار میتواند به فرد سالمند در فعالیت هایی مانند دوش یا انجام امور خانه کمک کند. اگر خودتان پرستار مورد اعتمادی را نمی‌شناسید میتوانید از طریق یک آژانس دارای مجوز رسمی برای استخادم پرستار اقدام کنید. سعی کنید خودتان هم بر کارهای پرستار نظارت داشته باشید. وظایف پرستار در منزل می تواند شامل کمک های اولیه مثل کمک به سالمندان برای حمام کردن، لباس پوشیدن، بلند شدن پایین رفتن از پله و تخت، راه رفتن و استفاده از ویلچر یا واکر باشد. پرستار همچنین مراقب وضعیت سلامتی فرد سالمند خواهد بود برای مثال علائم حیاتی او را بررسی می کند و هر گونه مشکل جسمی و ذهنی را به پزشک گزارش می دهد. علاوه بر اینها پرستار در درمان بیماری ها و مصرف دارو به فرد سالمند کمک میکند و همچنین در مدیریت مشکلات رایج مرتبط با سن او مانند اختلالات خواب یا از دست دادن تحرک بدن به او کمک می کند.

در خانه افراد سالمند تغییرات مناسب را ایجاد کنید.

در خانه افراد سالمند تغییرات مناسب را ایجاد کنید.بهتر است خانه ی آنها را بررسی کنید تا ببیند چه چیزهایی ممکن است از لحاظ ایمنی خطرناک باشند. شاید برخی شرایط نیاز به تغییرات کوچکی دارند در حالی برخی دیگر به تغییرات اساسی نیاز دارند. از جمله:

  • نصب رمپ برای ویلپر یا واکر
  • نصب توالت
  • نصب نرده ها و میله های دستگیره در توالت و حمام
  • نصب دتکتورهای دود و مونوکسید کربن
  • بررسی نور کلی خانه برای روشنایی کافی
  • وصل کردن چند چراغ خواب که حسگر خودکار دارند در سرتاسر خانه تا در صورتی که شب از خواب بیدار شوند شما متوجه شوید.
  • در همه ی قسمت های لغزنده ی خانه مانند حمام و دستشویی تشک ها یا نوارهای ضد لغزش نصب کنید.
  • برداشتن وسایل اضافی که در اطراف خانه یا در مسیر حرکت قرار دارند.
  • جمع کردن فرش های کوچک
  • کابل ها و سیم های برق را به طور ایمن جمع کنید.

امنیت خانه و نگهداری از سالمندان

امنیت خانه و نگهداری از سالمندانخانه‌ای که سالمند در آن زندگی می‌کند، باید امنیت داشته باشد تا شخص سالمند با خیال راحت و بدون ترس استراحت کند و به انجام امور روزانه بپردازد. در اغلب مواقع شخص سالمند با توجه به مشکلات و ناتوانایی‌هایی که دارد، به تنهایی از پس برقراری و رعایت نکات ایمنی برنمی‌آید. شما به عنوان نزدیک‌ترین شخص باید مرتبا به ایشان سر بزنید و مطمئن شوید که حالشان خوب است و مشکلی ندارند. در صورت نیاز می‌توانید یک دوربین در منزل نصب کنید تا در مواقعی که در خانه حضور ندارید مطمئن شوید مشکلی وجود ندارد. امنیت خانه، قفل‌ درها و پنجره‌ها را چک کنید. همچنین باید از سالم بودن وسایل برقی، پریزها، کلید برق و … اطمینان حاصل کنید و درصورت نیاز به تعمیر اقدامات لازم را به انجام برسانید. همچنین از عدم وجود مشکل در راه‌های ارتباطی با شخص سالمند(خطوط تلفن و موبایل) باید اطمینان حاصل کنید(قبوض را به موقع پرداخت کنید تا تلفن و برق قطع نشود).

ما در خانه سالمندان نگار تمهیدات لازم را برای رفاه حال عزیزان سالمند در نظر گرفته‌ایم. ساختمان مجموعه 4 طبقه دارد و تمامی طبقات دارای اتاق‌های استاندارد 2، 3 و 4 تخته می‌باشند. در مجموعه نگار به منظور رفاه حال سالمندان عزیز اتاق‌های خصوصی هم در نظر گرفته شده است و در صورت تمایل، این اتاق‌ها در اختیار عزیزان شما قرار می‌گیرد. به منظور جابجایی سالمندان در طبقات از آسانسور استفاده می‌گردد. تمامی سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها مجهز به دستگیره کمکی می‌باشند. ارتفاع تخت‌ها مناسب سالمندان بوده، به طوریکه براحتی بتوانند از آن استفاده کنند. تمامی طبقات و اتاق‌ها مجهز به دوربین‌های امنیتی می‌باشند.

افراد سالمند را فعال نگه دارید.

داشتن یک زندگی فعال برای افراد سالمند بسیار مهم است. ورزش برای حفظ سلامت آن هانقش کلیدی دارد. متاسفانه اغلب سالمندان در معرض خطر انزوا یا افسردگی قرار دارند مخصوصا اگر همسر خود را از دست داده باشند. ارتباط داشتن سالمندان با خانواده و دوستان در زندگی آنها نقش مهمی دارد. انزوا میتواند عامل اصلی ناراحتی عاطفی برای افراد مسن باشد.

وعده های غذایی سالم

وعده های غذایی سالمشاید فرد سالمند توانایی یا تمایلی برای آشپزی نداشته باشد. اما داشتن تغذیه خوب برای سلامت آنها ضروری است بنابراین شما یا پرستار باید برای فرد فرد سالمند غذا تهیه کنید.

یک برنامه روزانه برای آنها تنظیم کنید.

یک برنامه روزانه برای آنها تنظیم کنید.بهتر است با همکاری اعضای خانواده یک برنامه زمانی تنظیم کنید تا به افراد سالمند خانواده در  کارهایی مثل حمام کردن، مراجعه به پزشک، خرید، آشپزی، نظافت و غیره کمک کنید. در صورت لزوم شاید لازم باشد یک پرستار را استخدام کنید. داشتن یک برنامه زمانی نه تنها به شرایط زندگی شما کمک می کند بلکه به فرد سالمند هم کمک می کند تا بداند چه کارهایی باید انجام دهند.

همچنین لازم است هماهنگی‌های لازم درخصوص خدمات مورد نیاز شخص سالمند را انجام دهید. به عنوان مثال درصورتی که شخص سالمند نیاز به فیزیوتراپ دارد و ایشان به خانه می‌آیند، هماهنگی‌های لازم در خصوص آن را انجام دهید و یا اگر شخصی را برای نظافت منزل باید استخدام کنید، هماهنگی ‌های لازم در مورد حضور ایشان در خانه را در نظر داشته باشید.

مسائل مربوط به رفت و آمد شخص سالمند را در نظر داشته باشید.

مسائل مربوط به رفت و آمد شخص سالمند را در نظر داشته باشید.ممکن است فرد سالمند به مرحله ای برسد که به دلیل کاهش حافظه قادر به رانندگی نباشد. شما باید توانایی های آنها را بررسی کنید و در صورت لزوم یک راننده استخادم کنید یا از خدمات تحویل بار برای خرید مواد غذایی لازم کمک بگیرید.

همچنین به هنگام مراجعه به پزشک و یا کلینیک فیزیوتراپی، باید وقتی را در نظر بگیرید و ایشان را همراهی کنید.

درباره ی وضعیت اقتصادی به راحتی با آنها صحبت کنید.

اغلب اوقات افراد سالخورده نمیتوانند به راحتی درباره مسائل مالی صحبت کنند. شما باید سعی کنید در این باره با آنها به طور واضح صحبت کنید به خصوص اگر آنها درآمد ثابتی دارند.

سوالات متداول


نیاز های مراقبتی سالمندان چیست؟

این مراقبت ها در مراحل اولیه در صورت نیاز شامل همراهی فرد سالمند در مراجعه به پزشک، مراقبت از دندان ها، مراقبت از پاها، مراقبت از چشم ها، فیزیوتراپی و روان درمانی است. افرادی که برای مصرف قرص های خود یا تزریق انسولین نیاز به کمک دارند ممکن است به حضور یک پرستار نیاز داشته باشند.

چگونه از یک سالمند دیابتی مراقبت کنیم؟

  • داروهای دیابت را حتی زمانی که حال خوبی دارد باید مصرف کند.
  • هر روز پاهای او را از نظر ابتلا به هر گونه بریدگی، تاول، لکه های قرمز و تورم بررسی کنید.
  • برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها باید هر روز برای او مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  • قند خون او را چک کنید.
  • از او بخواهید سیگار نکشد.

چگونه از سالمندان مبتلا به پارکینسون مراقبت کنیم؟

  • برای کمک به آنها داوطلب شوید.
  • به آنها کمک کنید احساس طبیعی داشته باشند.
  • آنها را برای گردش از خانه بیرون ببرید.
  • یک برنامه منظم برای فعالیت های روزمره داشته باشید.
  • مراقب پیشرفت علائم بیماری آنها باشید.
  • صبور باشید.

سالمندان بیشتر به چه چیزهایی نیاز دارند؟

  • سلامتی: پوکی استخوان، آرتریت، اختلالات شنوایی و بی اختیاری ادرار همگی از بیماری های شایعی هستند که سالمندان از آن رنج می برند.
  • روابط با دیگران
  • حضور در اجتماع
  • غذا
  • احترام
  • فعالیت بدنی

مطالب مرتبط

تماس با ما
×مشاوره در واتساپ